De Citit : Altele

Unora le place jazzul… a cappella

| 20 aprilie

A cappella…un termen muzical, care înseamnă (conform Wikipedia) “cântare corală sau act muzical lipsit de acompaniament instrumental”. Cu alte cuvinte, voce umană 100%. În cultura muzicală românească, expresia “a cappella”, ne duce cu gândul, de cele mai multe ori, la o formaţie corală. Ei bine, există un grup vocal care nu este cor şi care interpretează jazz a cappella. Se numeşte Blue Noise şi a apărut în peisajul muzical românesc cu aproape 3 ani în urmă, când au trimis o piesă la selecţia naţională pentru Eurovision. Au ajuns până în finală, lucru la care nu se aşteptau, având în vedere specificul concursului şi faptul că publicul român este încă novice la capitolul muzică de jazz a cappella.
Veronica Prodan (sopran), Elena Moroşanu (mezzo soprană), Zoe Flavia (alto), Mihail Grigore (tenor), Bogdan Tudor (bas) şi Denis Bolborea (betbox) formează “laboratorul de voci” unde experimentează, explorează şi se joacă cu o paletă diversă de sonorităţi pe care vocea umană le poate produce. Pentru că nu există instrumente care să amplifice sonoritatea, vocea preia tot “greul”, de aceea creativitatea, mişcarea scenică, interpretarea (nu doar la nivel vocal ci şi de gestică) şi ingeniozitatea interpretării sunt cruciale. Aşa cum spunea şi Bogdan Tudor (bas-ul formaţiei): “Un grup mic trebuie să facă tot felul de flic-flac-uri vocale pentru efect maxim, un fel de acrobații vocale, încercând să spună cât mai multe cu resurse vocale mai puține.

În repertoriul lor, Blue Noise abordează mai multe stiluri muzicale, de la jazz, rhythm and blues, până la pop, rock, beat box şi chiar musical. Însă provocarea şi originalitatea cu care cei 6 artişti vin în faţa publicului nu este neapărat prezentarea unor compoziţii proprii, ci reinterpretarea pieselor deja cunoscute în stil şi cheie specifice jazz-ului. Aşa este, de exemplu, Dor de viaţă (piesa Aurei Urziceanu), Până când nu te iubeam (binecunoscuta piesă a Mariei Tănase) sau Bohemian Rapsody (Queen). Există, însă, şi compoziţii proprii, precum Love won’t run away sau cover-uri după piese ale unor trupe celebre de jazz a cappella, cum ar fi Pass me the jazz sau Prime time blues interpretate de trupa suedeză, The Real Group. Deşi pare uşor, efortul din spatele fiecărei piese este foarte mare, atât la nivel individual, cât şi de grup, pentru că presupune multă muncă creativă şi de reinventare interpretativă.

Deşi este o apariţie relativ recentă, Blue Noise a avut mai multe colaborări şi proiecte cu câţiva dintre cei mai renumiţi artişti români: violoncelistul Răzvan Suma, în cadrul stagiunii de concerte de la Sala Radio, în 2015 (când au interpretat o piesă de mare anvergură, Le Grand Tango de Astor Piazzolla, Blue Noise interpretând orchestra din spatele violoncelului), Alexandra Ușurelu (cu o piesă scrisă de Cornel Ilie – Vunk, Când zâmbești), Adi Despot și Vița de Vie (fetele de la Blue Noise au ajuns în topuri cu piesa Luna și noi). Recent, Blue Noise a lansat o nouă interpretare a cunoscutei piese Până când nu te iubeam, a Mariei Tănase. Au mai făcut muzică pentru reclame şi au susţinut concerte proprii la Muzeul Țăranului.

Pe viitor, trupa Blue Noise are în plan să scoată primul lor album, care va fi şi o premieră în lumea muzicală românească – primul album de jazz a cappella din România. Până atunci, o să-i ascultăm peste tot unde jazzul şi muzica bună îşi găseşte locul dar şi pe site-ul www.bluenoise.ro sau pe pagina de Facebook: http://facebook.com/wearebluenoise

Print Friendly