The Tourist: Nu cineasti, ci paparazzi

| 07 ianuarie

Lenea cu care a fost facut filmul The Tourist e o insulta adusa publicului.

Turistul e un gunoi de lux, adresat unui public pe care realizatorii si-l imagineaza atat de “neexigent” (asta ca sa folosesc un eufemism) incat, pentru a fi fericit, nu-i trebuie altceva decat sa se zgaiasca la imagini cu Angelina Jolie si Johnny Depp in mari hoteluri si restaurante venetiene.
Regia e semnata de germanul Florian Henckel von Donnersmark, al carui film precedent, Vietile altora, a primit un Oscar, dar, data fiind lipsa ei totala de idei in ceea ce priveste montajul si umplerea cadrelor, ea ar fi putut fi semnata la fel de bine si de romanul Adrian Popovici. Daca ar fi avut la dispozitie aceleasi staruri si acelasi buget, pana si Popovici ar fi fost in stare sa faca ce face von Donnersmarck aici – sa se tina cu camera dupa staruri si sa scoata in evidenta luxul ambiantelor venetiene: munca de paparazzo, nu de regizor.
Scenariul e semnat de trei oameni, dar, la cum se prezinta, e greu de crezut ca scrierea lui a luat mai mult de 48 de ore din viata cuiva si ca varsta acelui "cuiva” e mai mare de 13 ani. In rolul ei, infantil conceput, de englezoaica misterioasa, urmarita de Interpol si de niste gangsteri rusi, Jolie e redusa la a alterna vino-ncoacele manechinos cu emotivitatea bleaga. In rolul lui de turist american inocent, prins in mrejele misterioasei, Depp are macar ocazia de a fi un pic clovn (de a face ochii mari in fata unei vieti de lux si de pericole cu care nu e obisnuit, de a purta o pijama batranicioasa), dar un pic si nu mai mult, pentru ca personajul lui ne rezerva o surpriza (imbecila). Rolul gangsterului-sef e compus in intregime din gesturi de rutina (executarea unui subaltern care a dezamagit) si din texte obosite. La fel si rolurile politistilor. La fel si scenele de actiune.