De Citit : Editoriale

Are Curators Unprofessional?

| 27 ianuarie

rolului curatorului

Simpozionul organizat la jumatatea lunii noiembrie a anului trecut de Banff International Curatorial Institute a generat noi discutii asupra rolului curatorului in practica actuala a artei contemporane, participantii (curatori, critici sau artisti) formuland mai degraba intrebari daca nu raspunsuri asupra profesiei in cauza si a codului ei etic, asupra distinctiei dintre profesionalism si amatorism, ambele si­tuatii – la limita – ingaduite fiind ca productive. Domeniul nu este ferit de per­- spec­tiva crizei, la fel cum odinioara era anticipata moartea artei ori moartea picturii, iar asta se intampla mai cu seama odata cu ceea ce se contureaza a fi "post-museum biennial sphere“. Interventiile invitatilor la simpozion au fost – potrivit comentariilor ulterioare – suficient de incomode pentru cei multi care astazi se rasfata cu autosuficienta in pozitia de curator: la Banff au fost invocate instabilitatea domeniului si relatia dintre putere si responsabilitate; au fost chestiona­te atat disponibilitatea catre "tranzac­tie“ sau "mestesug“ a curatorilor de azi, cat si calitatile solicitate domeniului practic ori teoretic; si s-a insistat asupra relatiei dintre "curatorial writing“, critica de arta si istoria artei, atunci cand a venit vorba despre textul / suita de texte generate de expo­zitia unui curator. Cand i se face frica unui curator si de ce se teme el mai mult? Cat de excitanta este pentru un curator ideea de subversivitate? Care este potentialul domeniului de a participa la schimbari substantiale in practica si analiza artei contemporane? Cum ne putem imagina o productivitate a nonprofesionalismului in dome­niu? Va indic aici doua link-uri ce viziteaza concluziile simpozionului: http://practiceart.blogspot.com/2010/12/are-curators-unprofessional-thank-god.html

www.canadianart.ca/online/features/2010/11/18/are_curators_unprofessional/