De Citit : Editoriale

Fratele cel mare

| 01 martie

Ochiul care te scruteaza

Daca un necunoscut te-ar urmari cu camera video pe strada sau in magazin, filmandu-te, mai mult ca sigur, te-ai enerva. Ai considera, pe buna dreptate, ca este o agresiune. Avem de-a face cu inca o conventie sociala, precum imbracamintea: la piscina, cineva imbracat de strada ar genera nelamuriri, in timp ce pe un bulevard, acelasi ins in costum de baie ar fi ridicat de politie. Si fac aceasta paralela pentru ca nu stiu cat de des bagi de seama multitudinea de camere video pe langa care treci. Toate te inregistreaza video iar unele chiar sonor. Te-ai obisnuit. Dupa atentatele din 11 septembrie, cand Londra s-a umplut de astfel de camere de supraveghere, au fost proteste vii si vehemente. Intre timp, situatia s-a calmat si lumea le considera normale in peisaj. Pentru ca tot veni vorba de Londra, stirea pe care o propun astazi are ca subiect o gaselnita de advertising: pe Oxford Street a aparut un display care afiseaza o reclama vizibila doar de catre femei. O camera video HD si un software bazat pe biometrie analizeaza fetele trecatorilor si de cate ori trece o femeie dau drumul la reclama.
Discriminare? Nu, in niciun caz, chestia se numeste in limbajul de specialitate targetare in functie de sex, altfel spus livreaza reclama doar esantionului demografic caruia ii este adresata. Aplicatiile de recunoastere faciala devin din ce in ce mai precise (exista, de pilda, un telefon care functioneaza doar dupa ce camera video „vede” fata proprietarului). Este foarte probabil ca peste nu multa vre­me sa fim din ce in ce mai des analizati vizual de echipamente digitale. Dincolo de ratiuni de securitate, scopul va fi marketingul. Ce parinte va rezista cererii copilului fascinat de o masinarie care ii recomanda un iaurt sau o jucarie in momentul in care l-a detectat trecand pe langa raft?