De Citit : Editoriale

Once Upon a Time

| 20 iulie

Fantastic Narratives in Contemporary Video.

Intre 8 iulie si 9 octombrie, Deutsche-Guggenheim Museum din Berlin prezinta expozitia curatorului Joan Young, Once Upon a Time. Pornind de la impresionanta colectie de arta video a Solomon R. Guggenheim Museum (colectie elaborata odata cu debutul anilor ’90), Joan Young propune o reflectie asupra naratiunii (ora­la sau stabilizata prin cuvant) in societa­tea actuala, intr-un moment in care suvo- ­iul de informatie (vizuala) face tot mai dificila distinctia dintre factualitate si ficti­une.
Fabule, mituri, povesti ajung sa reorganizeze un intreg sistem referential si, totodata, reusesc sa descrie o latura mai putin luminoasa, mai putin clara, ma­cinata de tabuuri, ale existentei noastre. Una dintre intrebarile pe care discursul expozitional le formuleaza ar fi cum anume aceste tentatii de a povesti inchipuiri pot influenta sau modela perceptia realitatii, determinand – de ce nu? – o actiune de revizitare a tuturor celorlalte povesti care traverseaza lumea.
Va recomand sa cautati sa vedeti cel putin doua dintre piesele prezentate. Pe de o parte, video-sculptura artistei Mika Rottenberg, Dough, din 2006, se citeste drept eseu terifiant despre dezumanizarea „muncii“: o atmosfera absurda invaluie definitiv efortul fizic si psihic al unei micro-intreprinderi de panificatie. Pe de alta parte, in Whose Utopia (film structurat in trei parti, 20’), Cao Fei documenteaza totala alienare a indivizilor angajati in cadrul fabricii OSRAM China Lighting Ltd.: in prima secventa suntem treptat introdusi in procesul de productie, ima­ginile fixeaza tuburi incandescente, filamente si globuri de sticla, insa lumina si progresul fac usor-usor victi­me. Viitorul nu este un vis, muncitorii sunt captivi, izolati, rataciti. Once Upon a Time include si productii recente ale Aleksandrei Mir, Francis Alÿs (When Faith Moves Mountains, 2002), Janaina Tschäpe si Pierre Huyghe. www.deutsche-guggenheim.de